Κυριακή 9 Ιουνίου 2013

Η ΑΓΚΝΙ ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ


Ποια μέθοδο ή πρακτική χρησιμοποιεί αυτή η Διδασκαλία;

Μάλλον όμως θα ήταν πιο σωστό να ερωτηθεί πρώτα σε τι αποβλέπει η Άγκνι Γιόγκα. Ποιος είναι ο στόχος ή οι στόχοι της. Γιατί χωρίς αυτή τη γνώση, η πρακτική δεν έχει σημασία. Έτσι λοιπόν θα καταπιαστούμε κατ΄αρχήν μ΄αυτό, το ζήτημα, στο βαθμό βέβαια που μας επιτρέπει ο χρόνος και ο χώρος. Αναγκαστικά, οι απαντήσεις μας θα είναι πολύ ελλιπείς και ανεπαρκείς, επειδή η Άγκνι Γιόγκα είναι μια ολόκληρη επιστήμη, οπότε το μόνο που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να δώσει μια πολύ γενική ιδέα.

Όπως δηλώνει το όνομά της (Άγκνι: Πυρ, Γιόγκα: ένωση, δρόμος, τρόπος), η Άγκνι Γιόγκα έχει να κάνει με το θεμελιώδες συστατικό στης ζωής, το πυρ. Το Πυρ-Άγκνι πρέπει να νοηθεί κυρίως όχι ως το φυσικό χονδροειδές φυσικό στοιχείο, αλλά ως η λεπτοφυής, πανταχού παρούσα, ζωοποιός ενέργεια, γνωστή στη διάχυτη κοσμική της κατάσταση ως πράνα, που όμως παίρνει πολλές μορφές και τρόπους εκδήλωσης. Αποτελεί τη βάση όλης της ζωής, και χωρίς αυτό δεν μπορεί να υπάρξει τίποτε.

Στον άνθρωπο συγκεντρώνεται στα ενεργειακά του κέντρα, τα τσάκρα, και από εκεί διαχέεται σε ολόκληρο το οργανικό του σύστημα. Η κατάσταση των κέντρων αυτών σηματοδοτεί το ποιόν κάθε ατόμου και τη θέση του στην εξελικτική κλίμακα. Στον τέλεια ανεπτυγμένο άνθρωπο τα κέντρα είναι σαν ολάνθιστα άνθη φωτός περιστρεφόμενα με μεγάλη ταχύτητα και χαρακτηριζόμενα από εξαιρετική φωτεινότητα και υπέροχα χρώματα.

Στο υπανάπτυκτο άτομο είναι νωθρά, θαμπά, κλειστά. Είναι ευνόητο ότι ανάμεσα στην πιο χαμηλή υπανάπτυξη και την τέλεια άνθηση υπάρχουν αμέτρητες διαβαθμίσεις. Επίσης, είναι λίγο πολύ γνωστό ότι στο ίδιο άτομο τα διάφορα κέντρα ποικίλλουν σε δραστηριότητα. Έτσι, στον ζωώδη τύπο ανθρώπουτα κατώτερα κέντρα είναι ενεργά, ενώ τα ανώτερα (καρδιάς, λαιμού, κεφαλής, κ.τ.λ.) είναι αδρανή και υπανάπτυκτα.

Τι είναι εκείνο που κάνει τη διαφορά; Ακριβώς η συνειδησιακή εξέλιξη και ποιότητα. Όσο αναπτύσσεται και καλλιεργείται η συνειδητότητα, τόσο ανοίγουν και ενεργοποιούνται τα κέντρα. Τα ανώτερα αισθήματα, ιδεώδη, ενασχολήσεις, κινητοποιούν και τροφοδοτούν, κυριολεκτικά πυροδοτούν, τα ανώτερα κέντρα. Έτσι διαμορφώνεται ο τύπος του ανθρωπιστή, του μεγάλου δημιουργού, του εμπνευσμένου ηγέτη, κ.τ.λ.

Η διάνοιξη των κέντρων όμως, εκτός από -ή μάλλον μαζί με- την πνευματική άνθηση, συνεπιφέρει και την απόκτηση πολλών ζηλευτών ιδιοτήτων, όπως η άμεση γνώση (η ικανότητα να εκτιμάς άμεσα, χωρίς την ανάγκη συλλογισμού, την αλήθεια, την ποιότητα, και την αξία ενός πράγματος), η διόραση (η ικανότητα να βλέπεις σε άλλα επίπεδα πραγματικότητας), η διακοή, η τηλεπάθεια, και πολλές άλλες, που φαντάζουν απίθανες στον κοινό νου. Ταυτόχρονα με αυτές τις αναπτύξεις επέρχεται και μια μεγάλη αναβάθμιση της ηθικής υπόστασης του ατόμου, μέσω εξαγνισμού και καλλιέργειας της σκέψης και των συναισθημάτων.

Από τα παραπάνω αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο στόχος της Άγκνι Γιόγκα είναι η μεταμόρφωση του κοινού ανθρώπου σε κάτι πολύ περισσότερο και ανώτερο. Σ΄αυτό βέβαια αποσκοπούσαν και αποσκοπούν όλες οι μεγάλες Διδασκαλίες, κυρίως μέσω των Μυστηρίων κατά την αρχαιότητα, που τώρα έχουν εκλείψει από τη βέβηλη πραγματικότητα. Η Άγκνι Γιόγκα δόθηκε για να καλλιεργήσει αυτόν τον τύπο Ανθρώπου μέσα από τον ταχύτερο δυνατό δρόμο, και αυτό το κάνει με τη χρήση του πυρός ή Άγκνι, ή ψυχικής ενέργειας, παρέχοντας τον τρόπο ενδυνάμωσης αυτού του πυρός. Η επιδίωξη της συγκεκριμένης Γιόγκα είναι να διαμορφώσει το νέο τύπο Ανθρώπου, ο οποίος θα επανδρώσει την πρωτοπορία του Νέου Κόσμου.

Ας επισημάνουμε σ΄αυτό το σημείο ότι η Άγκνι Γιόγκα δεν αποβλέπει μόνο στην ατομική ανάπτυξη και ευδαιμονία, αλλά έχει υπόψη της και την κοσμική επίσης. Φυσικά, η κοσμική ανάπτυξη (ή εξέλιξη ή πρόοδος ή άνοδος, όπως κι αν το πούμε) αποτελείται από τις επιμέρους εξελίξεις. Έτσι, κάθε ατομική πρόοδος συμβάλλει ασφαλώς στην κοσμική.

Πώς, λοιπόν, συντελείται αυτή η ανάπτυξη; Μέσα από την καλλιέργεια και ανύψωση της συνειδητότητας. Αυτή είναι με δύο λόγια η πρακτική της Άγκνι Γιόγκα, δηλαδή η ίδια η Άγκνι Γιόγκα. Όταν καταφέρει κάποιος να αφομοιώσει, όχι απλά να μελετήσει, αλλά να βιώσει αυτή τη Διδασκαλία ή Καθοδήγηση, τότε έχει φτάσει στο πνευματικό επίτευγμά της. Για παράδειγμα, όχι απλά να διαβάσεις και να κατανοήσεις την έννοια της Απειροσύνης, αλλά να γίνεις η Απειροσύνη. Γιατί τότε έχεις υπερβεί οριστικά τα σύνορα του παροδικού, του θανάτου, του αδιεξόδου. Έχεις συγχωνευθεί με τη θεία σου Φύση τη Sat-Cit-Ananda, την Ύπαρξη-Συνείδηση-Ευδαιμονία.

Ούτε αυτή όμως, ούτε καμία άλλη μεγάλη έννοια της Άγκνι Γιόγκα, από αυτές που συνιστούν μια Ανώτερη Ύπαρξη, δεν μπορεί να αφομοιωθεί αν δεν λειτουργεί επαρκώς το κέντρο της καρδιάς. Γιατί η πνευματική κατανόηση εδρεύει ακριβώς στην καρδιά. Η εγκεφαλική, διανοητική κατανόηση δεν μπορεί να βοηθήσει. Οι μεγάλες Αλήθειες, και η μεγάλη Πραγματικότητα, γίνονται αντιληπτές μόνο από την καρδιά. Και η Άγκνι Γιόγκα είναι πρωτίστως η Γιόγκα της Καρδιάς, της Καρδιάς που μας συνδέει με τον Κόσμο και με καθετί που υπάρχει. Όταν η καρδιά χτυπήσει στον παλμό της Διδασκαλίας, ανάβει, και, η φωταψία της φωταγωγεί όλο το ανθρώπινο σύστημα.

Κι έτσι, η ίδια η Γιόγκα είναι η μέθοδος και η οδός, και το μέσο για την πνευματική επίτευξη. Το πρόβλημα συνίσταται στο ότι, κυρίως οι διανοητικοί τύποι ανθρώπου, δεν παραδίνονται στην Διδασκαλία, κρατούν αντιστάσεις (συνήθως τις αδυναμίες, τα πάθη, και το εγώ τους). Δεν την κάνουν μέτρο, θεμέλιο και βάση της ζωής τους. Δεν την κάνουν τον κύριο σκοπό, τον άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η ύπαρξή τους.

Όμως η Γιόγκα αυτή, και κάθε Γιόγκα, απαιτεί να βιώνεται στο έπακρο. Με άλλα λόγια, απαιτεί πλήρη αφοσίωση ή αυταπάρνηση. Και πόσοι είναι πρόθυμοι γι΄αυτό;... 
AGNI YOGA HELLAS, 30/4/2013.