Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2017

ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ;



Όσσο, Πώς θυσιάζει κανείς το εγώ;

Είναι αδύνατο. Δεν μπορείς να θυσιάσεις το εγώ, διότι το εγώ δεν υπάρχει. Το εγώ είναι μόνο μια ιδέα: δεν έχει καμιά ουσία μέσα του. Δεν αποτελεί κάποιο πράγμα – είναι ένα σκέτο τίποτα. Του δίνεις εσύ πραγματικότητα επειδή το πιστεύεις. Μπορείς να αποσύρεις την πίστη σου κι η πραγματικότητα θα εξαφανιστεί, θα εξατμιστεί. Το εγώ είναι ένα είδος απουσίας. Επειδή δεν γνωρίζεις τον εαυτό σου, γι΄αυτό και υπάρχει το εγώ. Τη στιγμή που θα γνωρίσεις τον εαυτό σου, δεν θα βρίσκεις κανένα εγώ.

Το εγώ είναι σαν το σκοτάδι; Το σκοτάδι δεν έχει δική του θετική ύπαρξη΄ αποτελεί απλώς την απουσία του φωτός. Δεν μπορείς να πολεμήσεις με το σκοτάδι, ή μήπως μπορείς; Δεν μπορείς να πετάξεις το σκοτάδι έξω από το δωμάτιο΄ δεν μπορείς να το βγάλεις έξω, δεν μπορείς να το φέρεις μέσα. Δεν μπορείς να κάνεις τίποτε κατευθείαν με το σκοτάδι. Αν θέλεις να κάνεις κάτι με το σκοτάδι, θα χρειαστεί να κάνεις κάτι με το φως. Αν ανάψεις το φως, δεν υπάρχει σκοτάδι΄ αν σβήσεις το φως, υπάρχει σκοτάδι. Το σκοτάδι είναι μόνο η απουσία του φωτός, το ίδιο και το εγώ: η απουσία της γνώσης του εαυτού.

Δεν μπορείς να το θυσιάσεις. Σου έχουν πει επανειλημμένα: ΄΄Θυσίασε το εγώ΄΄ – και η φράση αυτή είναι τελείως παράλογη, διότι κάτι που δεν υπάρχει δεν μπορείς να το θυσιάσεις. Κι αν προσπαθήσεις να το θυσιάσεις, κάτι που καταρχάς δεν υπάρχει καθόλου, θα δημιουργήσεις ένα καινούργιο εγώ – το εγώ του ταπεινού ανθρώπου, το εγώ του μη εγωιστή, το εγώ του ανθρώπου που νομίζει ότι έχει θυσιάσει το εγώ του.

Θα πρόκειται για ένα νέο είδος σκοταδιού και πάλι. Όχι, δεν σου λέω να θυσιάσεις το εγώ. Αντίθετα, λέω να προσπαθήσεις να δεις πού βρίσκεται το εγώ. Κοίτα βαθιά μέσα του΄ προσπάθησε να το εντοπίσεις, πού υπάρχει, αν όντως υπάρχει ή όχι. Πριν να μπορέσει κάποιος να θυσιάσει κάτι, πρέπει να είναι βέβαιος ότι αυτό υπάρχει. Μην είσαι όμως εναντίον του εξ αρχής. Αν είσαι εναντίον του, δεν θα μπορείς να κοιτάξεις βαθιά μέσα του. Δεν υπάρχει λόγος να είσαι εναντίον κανενός πράγματος.

Το εγώ αποτελεί την εμπειρία σου – ίσως να είναι απλώς φαινομενικό, πάντως αποτελεί εμπειρία σου. Όλη σου η ζωή κινείται γύρω από το φαινόμενο τού εγώ. Ίσως να πρόκειται για ένα όνειρο, για σένα όμως είναι πολύ αληθινό. Δεν υπάρχει λόγος να είσαι εναντίον του. Βούτηξε βαθιά μέσα του, μπες μέσα του. Να μπεις μέσα του σημαίνει να φέρεις επίγνωση στο σπίτι σου, να φέρεις φως στο σκοτάδι. Να είσαι σε εγρήγορση, παρατηρητικός. Παρατήρησε τον τρόπο του εγώ, πώς λειτουργεί, πώς τα καταφέρνει γενικά. Και θα εκπλαγείς: όσο πιο βαθιά προχωρείς μέσα του, τόσο πιο λίγο το βρίσκεις εκεί.

Κι όταν έχεις διεισδύσει έως τον ίδιο τον πυρήνα της ύπαρξής σου, θα βρεις κάτι τελείως διαφορετικό, που δεν είναι το εγώ, που είναι η απουσία του εγώ. Είναι ο εαυτός, ο υπέρτατος εαυτός – είναι η θεϊκότητα. Έχεις εξαφανιστεί ως ξεχωριστή οντότητα΄ δεν είσαι πλέον ένα νησί. Είσαι τώρα μέρος του όλου.

Osho, The Fish in the Sea is Not Thirsty, Ομιλία #12

Δεν υπάρχουν σχόλια: