Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015

ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ 4





Ποιο είναι το ζητούμενο αναφορικά με τον άνθρωπο; Να αποκτήσει πύρινη συνειδητότητα. Η πύρινη συνειδητότητα χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες ποιότητες, οι οποίες πρέπει να καλλιεργηθούν με επιμέλεια και συνέπεια.

Πρώτα απ΄όλα, φυσικά, είναι αναγκαίο να συνειδητοποιηθεί το Άγκνι, η πύρινη ενέργεια, ως η θεία παρακαταθήκη, η οποία εγγυάται όλες τις δυνατότητες, όλα τα θαύματα. Μαζί μ΄αυτήν την παραδοχή πρέπει να παγιωθεί στη συνειδητότητα η σκέψη του Πύρινου Κόσμου ως μιας πραγματικότητας, η οποία είναι ο τελικός προορισμός αλλά και η πηγή της Ζωής και όλου του Καλού.

Το Πυρ πρέπει να γίνει αντιληπτό ως το υπέρτατο Καλό, Ωραίο και Αληθινό, και να προσεγγίζεται με αγάπη και πίστη, και όχι με φόβο ή αδιαφορία. Αυτή η αντίληψη δεν είναι δύσκολη αν κατανοεί το Πυρ κάποιος ως φωτεινότητα, αφθαρσία, ομορφιά και ευδαιμονία. Είναι μόνο η λανθασμένη στάση απέναντι στο Πυρ που το καθιστά καταστροφικό και οδυνηρό, ενώ η ορθή στάση προς αυτό γεννά μόνο ευλογία. Ακριβώς η μελέτη της επιστήμης που ονομάζεται Άγκνι Γιόγκα διαμορφώνει τη σωστή αντίληψη του πύρινου στοιχείου. Αλλά αυτή η διαμόρφωση, που πραγματικά συνιστά μεταμόρφωση, σωτήρια μεταμόρφωση του ανθρώπινου όντος, απαιτεί ανάγνωση με το μάτι της καρδιάς και αφομοίωση της Διδασκαλίας. Και για να γίνει αυτό, η Διδασκαλία πρέπει να είναι εργαλείο όλης της ζωής και όχι περιστασιακή ενασχόληση. Δυστυχώς, οι άνθρωποι διαβάζουν επιπόλαια, διαβάζουν αποσπασματικά, διαβάζουν ακατάστατα και νομίζουν ότι ξέρουν. Το χειρότερο απ΄όλα είναι ακριβώς η αυταπάτη που λέει «τα ξέρω».

Πόσες φορές δεν γνωρίσαμε ανθρώπους, οι οποίοι διατείνονταν ότι είχαν μελετήσει την Άγκνι Γιόγκα, ενώ προέβαιναν σε ισχυρισμούς εντελώς ανυπόστατους σε σχέση με τη συγκεκριμένη Διδασκαλία ή είχαν πλήρη αδυναμία να διακρίνουν διαφορές ή ταυτίσεις με άλλες, αληθινές ή αληθοφανείς, διδασκαλίες. Η επιπόλαιη προσέγγιση ενός θέματος δείχνει έλλειψη σεβασμού απέναντί του. Αλλά τι να πει κανείς όταν σε μια απ΄αυτές τις διδασκαλίες διαβάζεις ότι «ο σεβασμός είναι δουλοπρέπεια»;!

Η πύρινη συνειδητότητα έχει μια οξύτατη αντίληψη των εννοιών, των αξιών και των ιδιοτήτων. Η πύρινη διάκριση, δεν λαθεύει ούτε συγχέει. Για παράδειγμα, πολλοί συγχέουν την έννοια της μετριοπάθειας με τη μετριότητα, ενώ η πρώτη είναι πύρινη ιδιότητα και η δεύτερη πυροσβεστική. Η ίδια σύγχυση ισχύει για τη γνωστή ρήση «Μέτρον άριστον», η οποία ερμηνεύεται πάλι ως μετριότητα, ενώ το νόημα είναι η ορθή μέτρηση των πραγμάτων, η συμμετρία (συν-μέτρον). Διαφορετικά, θα καταλήγαμε στο εξωφρενικό ότι η μετριότητα είναι αριστεία! Και το αρχαιοελληνικό πρόταγμα «Αιέν αριστεύειν» θα ερχόταν σε πλήρη αντίφαση με την προηγούμενη ρήση.

Η Άγκνι Γιόγκα δεν οδηγεί στη μετριότητα, και δηλώνει ότι «η μετριότητα προκύπτει από την αποτυχία του ανθρώπου να συνειδητοποιήσει τις έμφυτες δυνάμεις του. Η μετριότητα είναι μεταδοτική. Υπάρχει για γενεές. Σκοτώνει το ον στο κατώφλι της ζωής. Στη μετριότητα επιβεβαιώνεται μια γενική κατάσταση, στην οποία η προσωπικότητα και τα ανθρώπινα επιτεύγματα εκμηδενίζονται. Η δημιουργικότητα είναι ιδιαίτερα επαχθής για τη μετριότητα...»

Η Άγκνι Γιόγκα όμως αφυπνίζει την ενυπάρχουσα πύρινη ενέργεια, έτσι ώστε να οδηγήσει το ανθρώπινο ον σε μεγάλα και θαυμαστά επιτεύγματα, σε ένα μεγαλειώδες πεπρωμένο, το οποίο είναι πραγματικό και εφικτό.

Το μείζον λοιπόν είναι η ανάπτυξη της πύρινης συνειδητότητας, και αυτό αρχίζει με την κατανόηση ορισμένων θεμελιωδών πραγματικοτήτων: Την παχκυριαρχία του πύρινου στοιχείου, τη δυναμικότητά του, και την μεταμορφωτική του ισχύ. Τη σχέση του στοιχείου αυτού με την ανθρώπινη ύπαρξη και με τον Κόσμο. Είναι τεράστιας σημασίας η κατανόηση ότι το ανθρώπινο ον δεν έχει φτιαχτεί για να είναι εγκλωβισμένο στις τρεις διαστάσεις, σε έναν μόνο κόσμο και σε μία μόνη ζωή. Μέσα στις δυνατότητές του είναι η πρόσβαση στους μακρινούς κόσμους, στους ανώτερους κόσμους, στους πύρινους κόσμους. Και μόνη αυτή η συνειδητοποίηση αλλάζει με τρόπο θαυμαστό την ουσία, την ποιότητα και το νόημα της ζωής.

Γιατί να μένει κανείς μέσα στη μιζέρια και την τραγικότητα του περιορισμού στη γήινη μοίρα, όταν μπορεί ν΄ανοίξει μεγάλα φτερά για θαυμαστές πτήσεις; Ένα τέτοιο εξαίσιο πεπρωμένο δεν αξίζει κάθε προσπάθεια; Γιατί να προτιμήσει κανείς το μηδαμινό όταν μπορεί να επιλέξει το απέραντο; Οι επιλογές μας κάνουν τη μοίρα μας, και δόξα τω Θεώ διαθέτουμε όλοι τον αναγκαίο εξοπλισμό - νου, καρδιά και ελεύθερη βούληση.

Ας κλείσουμε το παρόν με μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις από μια επιστολή της Έλενας Ρέριχ (Ιανουάριος του 1948):

«... Αναφέρθηκα ήδη στην ενότητα της θεμελιώδους ενέργειας, η οποία είναι η πρωταρχική και πύρινη ενέργεια. Η πύρινη ενέργεια είναι ακριβώς η θεμελιώδης ενέργεια, επειδή το πυρ εκδηλώνεται στα πάντα. Δεν υπάρχει ζωή χωρίς πυρ, δεν υπάρχει εκδήλωση χωρίς πυρ. Η ανώτατη εκδήλωση αυτής της θεμελιώδους πύρινης ενέργειας είναι η ψυχική ενέργεια, και οι ιδιότητες αυτής της ενέργειας είναι απεριόριστες. Όλες οι υποδιαιρέσεις είναι στην ουσία διαφορετικές ιδιότητες της μίας θεμελιώδους ενέργειας, η οποία εκδηλώνεται σε διάφορα πεδία και μέσω διαφόρων σωμάτων, μέσω των διαφόρων κέντρων ή οχημάτων. Πραγματικά, είναι δύσκολο να διαχωρίσεις το πνεύμα από την ψυχή, επειδή το πνεύμα είναι πυρ, και η ψυχή συλλέγει πύρινες εκδηλώσεις της ενέργειας. Γι΄αυτό δεν υπάρχει απτή διαφορά μεταξύ αυτών των ενεργειών. Είναι δυνατόν μόνο να δεις διαφορετικούς βαθμούς της πύρινης δύναμης στις εκδηλώσεις της...»

Επίσης:

«Είναι ανάγκη να εξηγήσουμε σε όλους που μελετούν τα βιβλία της Άγκνι Γιόγκα ότι η Πρωταρχική, πύρινη ενέργεια είναι μία και η αυτή όπως τα ονόματα: πύρινη ενέργεια, ενέργεια της καρδιάς, νοητική ενέργεια, ψυχική ενέργεια. Όλα είναι ονόματα που συνιστούν, στην ουσία, απλώς διαφορετικές όψεις μίας και της αυτής θεμελιώδους πρωταρχικής ενέργειας ή της ενέργειας του Είναι. Μπορούμε μόνο να πούμε ότι η ψυχική ενέργεια είναι μια ανώτερη ποιότητα της πρωταρχικής ενέργειας. Έτσι, πνεύμα και συνειδητότητα είναι αδιαχώριστα από την ψυχική ενέργεια...» 
AGNI YOGA HELLAS, 22.6.2015