Παρασκευή 20 Ιουλίου 2012

ΜΠΟΡΕΙ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΑΔΙΚΟ;




“ΟΙ ΠΕΝΤΑΚΟΣΙΟΙ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΑΝ ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΑΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΧΡΗΣΙΜΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΘΥΜΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΝ. Η ΒΑΣΗ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ, ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ, ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΤΑΝ ΕΤΗΣΙΩΣ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΑΠΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ, ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΠΕΙΡΑ ΣΕ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΙΚΑΙΟΥ. ΗΤΑΝ ΠΕΡΙΠΟΥ ΤΟ ΕΝΑ ΤΕΤΑΡΤΟ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ, ΑΝ ΛΑΒΟΥΜΕ ΥΠΟΨΗ ΜΑΣ ΟΤΙ ΣΕ ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΔΙΕΞΗΧΘΗ ΚΑΠΟΥ ΟΓΔΟΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΕΡΧΟΝΤΑΝ ΕΝ ΣΥΝΟΛΩ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΣΙ ΜΙΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ. Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΕΝΟΡΚΩΝ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΟΥΣΑΝ ΤΟ ΚΑΘΕ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΥΜΑΙΝΟΝΤΑΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΑΝΤΩΣ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΙ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΗΤΑΝ ΠΕΝΤΑΚΟΣΙΟΙ, ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΤΑ ΠΑΣΑ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΣ. ΚΑΘΕ ΣΩΜΑ ΕΝΟΡΚΩΝ ΕΙΧΕ ΠΛΗΡΕΙΣ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ. ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ-ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΛΑΜΒΑΝΑΝ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΒΟΛΩΝ – ΟΣΑ ΤΟΥΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ. ΑΥΤΟΣ ΗΤΑΝ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΚΥΡΙΩΣ ΟΙ ΑΠΟΡΟΙ ΦΙΛΟΔΟΞΟΥΣΑΝ ΝΑ ΚΛΗΡΩΘΟΥΝ. ΗΤΑΝ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ ΜΕΓΑΛΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ, ΚΙ ΑΣ ΗΤΑΝ ΧΑΜΗΛΗ Η ΑΜΟΙΒΗ. ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΤΕΛΗΓΕ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΟΙ ΕΞΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ-ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΚΑΛΟΥΝΤΑΝ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΟΣΟ ΣΥΧΝΑ, ΑΝ ΟΧΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ, ΚΑΛΟΥΝΤΑΝ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ. 



ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΕΦΤΑΝΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΔΙΑΔΟΧΙΚΕΣ ΦΑΣΕΙΣ: ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΓΙΝΟΤΑΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΝΟΧΗΣ Ή ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ, ΚΑΙ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ – ΑΝ Ο ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΤΑΝ ΕΝΟΧΟΣ – Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΡΕΦΟΤΑΝ ΣΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΠΟΙΝΗΣ. ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ο ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ ΕΙΧΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΤΟ ΛΟΓΟ. 



Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ (399 π.Χ.), ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΣΕΒΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ, ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ «ΠΟΛΙΤΙΚΗ» ΔΙΚΗ. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗ ΣΤΕΝΗ ΕΝΝΟΙΑ, ΕΠΕΙΔΗ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΔΙΩΚΑΝ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ (Ή ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΟΤΙ ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ) ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΒΛΑΨΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ (ΤΟΝ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΑ), ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕ ΕΝΝΟΙΑ ΠΟΛΥ ΕΥΡΥΤΕΡΗ, ΚΑΘΟΣΟΝ Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ «ΙΔΕΩΝ» ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΛΙΑΝ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΣΚΕΙΤΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ. ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΤΟΝ ΔΙΚΑΖΑΝ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΠΕΙΔΗ ΔΙΔΑΣΚΕ ΤΗΝ ΑΠΟΚΛΙΣΗ. ΟΙ ΠΕΝΤΑΚΟΣΙΟΙ ΚΛΗΡΩΤΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΚΡΙΝΑΝ ΕΒΛΕΠΑΝ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΕΝΑΝ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΟ ΕΠΙΚΡΙΤΗ ΤΟΥ ΙΣΧΥΟΝΤΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ, ΣΥΝΑΜΑ, ΕΝΑΝ ΑΣΕΒΗ ΑΡΝΗΤΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ ΤΩΝ ΗΘΙΚΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΠΟΥ ΠΑΝΩ ΤΟΥΣ ΕΔΡΑΖΟΤΑΝ Ο ΒΙΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ. 



ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΟΥΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΑΠΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΚΗ. ΟΛΗ ΤΟΥ ΤΗ ΖΩΗ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΕΝ ΑΦΗΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΓΡΑΠΤΟ, ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΠΙΛΟΓΗ, ΠΡΟΚΡΙΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΝΣΗ, ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΛΟΓΟΣ ΝΑ ΦΡΟΝΤΙΣΕΙ, ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΚΑΝΑΝ ΑΛΛΟΙ, ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΨΕΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΣΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ. ΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΤΗΝ ΚΕΤΕΓΡΑΨΕ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ, ΕΜΠΝΕΟΜΕΝΟΣ ΚΑΤΑ ΠΑΣΑ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΙΧΕ ΟΝΤΩΣ ΠΕΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ. ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΘΑΝΟ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΕ ΕΝΑ ΛΟΓΟ ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΙΧΕ ΠΕΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΠΑΝΩ ΑΠ΄ ΟΛΑ, ΘΑ ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΚΙΝΗΣΗ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ. Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΓΝΩΡΙΖΕ ΚΑΛΑ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ, ΠΟΥ ΗΞΕΡΕ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΜΙΑ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ. 



ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΑΠΟΔΙΔΕΙ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΙΑΤΡΕΧΕΙ ΞΑΝΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΙΩΞΗΣ, ΚΑΘΩΣ ΗΤΑΝ ΕΠΙ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟΧΟΣ. ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΠΟΛΥ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ – ΣΧΕΔΟΝ ΕΝΑ ΤΕΤΑΡΤΟ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ. ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΜΟΝΑΧΑ ΕΝΑ ΟΝΟΜΑ, ΑΛΛΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ, ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ: «ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ. ΚΑΤΙ ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΕΧΕΤΕ ΔΕΙ ΚΙ ΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΩΜΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ: ΕΝΑ ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΤΑΙ ΕΔΩ ΚΙ ΕΚΕΙ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΛΕΕΙ ΠΩΣ ΑΙΘΕΡΟΒΑΤΕΙ, ΦΛΥΑΡΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΩΡΟ ΑΛΛΕΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ». Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΝΕΦΕΛΕΣ, ΤΟΥ 423 π.Χ., ΚΩΜΩΔΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΕΛΗΓΕ ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ. Ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΑΠΟ ΕΝΑ ΕΞΟΧΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΒΗΜΑ ΟΠΩΣ Η ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ. ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ, ΠΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΤΑΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΤΑΝ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΡΙΑΔΑ ΤΩΝ ΝΙΚΗΤΩΝ, ΣΤΡΕΦΟΤΑΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ: Ο ΚΟΝΝΟΣ ΤΟΥ ΑΜΕΙΨΙΑ. ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΚΩΜΩΔΙΟΓΡΑΦΟΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ Ο ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΛΟ, ΕΒΑΖΑΝ ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ. ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΚΠΛΗΣΣΕΙ ΤΟ ΟΤΙ ΔΥΟ ΣΥΝΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΑΓΩΝΑ ΕΚΑΝΑΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗ. ΚΑΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΤΟΥΣ ΜΠΗΚΑΝ ΣΤΗ ΧΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΝΙΚΗΤΩΝ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΤΑΝ ΘΕΤΙΚΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΥΤΟ. ΔΙΚΑΙΩΣ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΕΝΤΑΣΣΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΚΩΜΩΔΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΣΤΟΥΣ «ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΣ»: ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΑΝ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΕΠΕΤΡΕΨΑΝ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΕΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ, ΚΑΤΑΤΕΘΕΙΜΕΝΗ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΛΗΤΟ, ΑΝΥΤΟ ΚΑΙ ΛΥΚΩΝΑ, ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ. ΜΕ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΘΑ ΛΕΓΑΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΚΩΜΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΕΝΤΟΝΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΟΤΙ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕ ΔΗΛΑΔΗ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ ΜΜΕ, ΠΟΥ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΝΑΝ Ή ΤΟΝ ΑΛΛΟ ΤΡΟΠΟ – ΑΝ ΕΞΑΙΡΕΣΟΥΜΕ ΒΕΒΑΙΩΣ, ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΡΟΝΕΩΤΕΡΙΚΗ, ΟΠΩΣ Η ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΤΟΥ 5ου ΑΙΩΝΑ π.Χ., ΚΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. ΕΝ ΠΑΣΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙ, ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣΕ ΑΣΥΖΗΤΗΤΙ ΩΣ ΕΝΑ ΙΣΧΥΡΟ ΜΕΣΟ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΡΟΝΕΩΤΕΡΙΚΟ ΕΚΕΙΝΟ ΚΟΣΜΟ, ΚΡΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ «ΕΠΟΠΤΕΙΑ» ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΑ ΘΕΑΜΑΤΑ, ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΜΙΛΑ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ: Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΙ: «ΘΕΑΤΡΟΚΡΑΤΙΑ» ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. 



ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΛΟΓΙΑΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΘΙΣΤΑ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΥΡΙΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΤΟΝ ΑΠΟΜΟΝΩΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΗΤΑΝ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. ΑΝΑΘΥΜΑΤΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕ ΠΟΛΥΑΡΙΘΜΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙ ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΙΧΑΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΟΤΙ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ. ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΟΤΙΒΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΕΠΙΜΕΙΝΕΙ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΣΕ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ ΟΠΟΥ ΑΝΑΜΕΙΓΝΥΟΝΤΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΙ Ο ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΜΑΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΟΥΝ, ΠΕΡΑΝ ΠΑΣΗΣ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑΣ, ΠΟΣΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΡΟΛΟ ΕΧΕΙ Ο ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ. ΜΙΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ, ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΠΡΟΣΦΙΛΗΣ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ, Ο ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, ΑΝΑΣΥΝΕΘΕΣΕ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ. ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΚΕΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΡΩΤΑ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥΣ, ΙΠΠΑΡΧΟΥΣ, ΡΗΤΟΡΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΣΕ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ Η «ΓΝΩΣΗ» ΤΟΥΣ. 



ΘΕΤΟΝΤΑΣ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΟΠΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΕΠΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙ ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ, ΟΠΟΥ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΡΩΤΑ ΠΙΕΣΤΙΚΑ ΤΟΝ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ ΕΑΝ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΚΤΗ, ΟΠΩΣ Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ Ή ΤΗΣ ΑΥΛΗΤΙΚΗΣ (ΚΑΙ, ΣΥΝΕΠΩΣ, ΕΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΤΟΜΑ ΙΚΑΝΑ ΝΑ ΤΗ ΔΙΔΑΞΟΥΝ – ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΡΙΖΕΤΑΙ Ο ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ -, ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ»), ΚΑΙ ΑΝ ΑΥΤΗ Η ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Ή ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ Ή ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΜΙΛΑ ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΣ, ΕΝΩ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΑ «ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ» ΟΛΟΙ ΣΗΚΩΝΟΝΤΑΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΝ, ΣΙΔΕΡΑΔΕΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΕΣ, ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΚΑΙ ΦΤΩΧΟΙ, ΤΣΑΓΚΑΡΗΔΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΟΙ (ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΩΣ ΑΝΤΙΦΑΣΚΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΚΤΗ), ΠΙΕΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ, ΠΟΥ ΕΚ ΦΥΣΕΩΣ ΗΤΑΝ ΤΟΣΟ ΕΠΙΡΡΕΠΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ, ΑΛΛΑ ΕΠΙΣΗΣ, ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ, ΟΣΟΥΣ ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ «ΓΝΩΣΗ», ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ, ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΠΟΥ ΟΝΤΩΣ ΚΑΘΟΡΙΖΕ – ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ – ΤΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΑΚΟΥΕΙ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΚΑΘΟΔΗΓΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΚΑΘΟΔΗΓΕΙΤΑΙ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΠΕΛΕΓΕ ΤΟΝ ΠΙΟ ΑΝΤΙΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΡΟΠΟ ΓΙΑ ΝΑ ΩΘΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Ή, ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΕΧΘΗΣ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΥΕΡΓΕΤΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ ΑΥΤΟ – ΗΓΕΤΕΣ Ή ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΟΥΣ. ΑΠΟ ΕΔΩ ΜΑΛΛΟΝ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΣΟ ΑΠΟ ΤΗ ΦΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ Ή ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΑ, ΑΠΟΡΡΕΕΙ Η ΕΥΡΕΙΑ «ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ» ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΚΑΜΠΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΑΓΩΓΩΝ. 



ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ «ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ», ΟΠΩΣ ΕΙΠΑΝ ΤΟΤΕ, ΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ (ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΗΤΑΝ ΜΑΛΙΣΤΑ Ο ΚΡΙΤΙΑΣ) ΣΤΡΕΦΟΤΑΝ ΤΩΡΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ. ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΑΙΧΜΗ ΠΟΥ ΟΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗΣ ΤΟΥ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑΛΛΑΝ ΔΕΟΝΤΩΣ, ΞΕΡΟΝΤΑΣ ΚΑΛΑ ΠΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΗΧΗΣΗ ΕΙΧΕ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ. ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ, ΑΝΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ, ΑΛΛΑ ΜΑΧΗΤΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΕΙ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΗΡΩΑ, ΙΣΑ ΙΣΑ, ΜΕ ΤΟΝΟ ΓΑΛΗΝΙΟ ΚΑΙ ΦΙΛΟΠΑΙΓΜΟΝΑ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΘΥΜΙΖΕΙ ΟΤΙ ΗΔΗ ΑΠΟ ΠΟΛΥ ΝΩΡΙΣ ΕΙΧΕ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΠΡΟΣΤΡΙΒΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ ΚΑΙ, ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ, ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΒΕΙ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ΦΡΟΝΤΙΣΕΙ ΓΙ΄ ΑΥΤΟ Η ΑΠΟΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. «ΘΑ ΗΜΟΥΝ ΗΔΗ ΝΕΚΡΟΣ ΑΝ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΑΝΑΤΡΑΠΕΙ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΛΙΓΟ». ΟΜΩΣ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΑΥΤΟ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΩΝ ΤΟ ΚΑΘΙΣΤΟΥΣΕ ΔΙΑΤΡΗΤΟ ΚΑΙ Ο ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΩΣ ΕΙΧΕ ΔΙΑΠΛΑΣΕΙ ΤΟΝ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ ΟΛΕΘΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ (ΤΟΤΕ ΟΜΩΣ Η ΚΡΙΣΗ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΟΜΟΦΩΝΗ), ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΘΥΜΑ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ, ΣΥΝΕΠΩΣ ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΣΤΟΥΣ ΑΝΤΙΠΟΔΕΣ ΤΗΣ ΚΑΚΗΣ ΤΟΥΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ. Ο ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΠΛΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ – ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΑ – ΣΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΣΗΜΑΙΝΕ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΥ, Ή ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΤΙ, ΣΤΗΝ ΑΔΙΑΚΟΠΗ ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ ΕΡΕΥΝΑ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΟΥΣΕ ΤΟΣΟ ΤΟΝ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΑ, ΧΩΡΙΣ ΩΣΤΟΣΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΟΥΤΕ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ. ΜΙΑ ΑΔΙΑΚΟΠΗ ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΝΟΧΛΗΣΕΙ ΜΙΑ «ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ» ΜΕ ΑΚΛΟΝΗΤΕΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΕΣ, ΕΤΟΙΜΗ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΕΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΕ ΚΑΘΩΣ Η ΙΔΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ «ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ». ΑΥΤΟ ΥΠΑΙΝΙΣΣΕΤΑΙ ΑΣΤΕΙΕΥΟΜΕΝΟΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΟΤΑΝ ΜΕ ΜΙΑ ΔΟΣΗ ΠΡΟΣΠΟΙΗΤΗΣ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑΣ ΛΕΕΙ: «ΙΣΧΥΡΙΖΟΜΑΙ ΛΟΙΠΟΝ, ΑΝΔΡΕΣ ΑΘΗΝΑΙΟΙ, ΠΩΣ ΣΑΝ ΚΙ ΕΜΕΝΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΑΛΛΟΣ ΕΥΚΟΛΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΣΑΣ ΓΙ΄ ΑΥΤΟ, ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΕ ΑΚΟΥΣΕΤΕ, ΘΑ ΜΕ ΑΦΗΣΕΤΕ ΝΑ ΖΗΣΩ». ΑΜΕΣΩΣ ΟΜΩΣ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ: «ΙΣΩΣ ΟΜΩΣ ΕΧΕΤΕ ΕΝΟΧΛΗΘΕΙ Μ΄ ΕΜΕΝΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΠΑΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΟΙΜΗΘΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΞΥΠΝΟΥΝ, ΚΑΙ ΚΛΟΤΣΑΤΕ. ΚΑΙ ΕΤΣΙ, ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΑΝΥΤΟ, ΘΑ ΜΕ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΕΤΕ ΣΕ ΘΑΝΑΤΟ ΜΕ ΤΗΝ ΗΣΥΧΙΑ ΣΑΣ ΚΙ ΕΠΕΙΤΑ, ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΖΩΗ ΣΑΣ, ΘΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΝΑ ΚΟΙΜΑΣΤΕ, ΑΝ ΔΕΝ ΣΑΣ ΦΡΟΝΤΙΣΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΣΤΕΛΝΟΝΤΑΣ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΛΛΟ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΜΟΥ». 



Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΜΩΣ ΑΜΕΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΑΙΩΡΟΥΝΤΑΝ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ, ΠΕΡΙΣΤΡΕΦΟΤΑΝ ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΚΗ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΕΝ ΔΙΣΤΑΖΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΦΩΤΙΖΕΙ ΤΗ ΒΑΘΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΤΑΣΗ ΘΥΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΘΑΝΑΣΙΜΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΕΤΡΕΞΕ ΤΟΣΟ ΕΠΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΟΤΑΝ ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΕ ΩΣ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΩΝ ΝΙΚΗΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΩΝ ΣΤΙΣ ΑΡΓΙΝΟΥΣΕΣ («ΚΑΙ, ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΟΥ»), ΟΣΟ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ. ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗΣ ΜΙΛΗΣΑΝ ΑΡΓΟΤΕΡΑ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ, ΡΗΤΟΡΕΣ ΟΠΩΣ Ο ΠΟΛΥΚΡΑΤΗΣ, ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ – ΔΙΟΛΟΥ ΤΥΧΑΙΑ – ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ, ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ.



Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΟΥ ΑΠΗΥΘΥΝΕ ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΧΕ ΟΜΩΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΑΚΡΩΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΙΚΟ: Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΠΙΣΤΕΥΕΙ Η ΠΟΛΗ, ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ. ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΣΥΝΕΤΑΞΕ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙΣΩΣ ΕΛΑΒΕ ΥΠΟΨΗ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ (ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΠΛΕΟΝ ΠΟΙΚΙΛΟΤΡΟΠΩΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΤΕΙ) ΠΕΡΙ «ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ», ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ, ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕ ΝΑ ΚΙΝΗΘΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΑΠΟΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. ΚΑΙ ΠΑΝΤΩΣ ΑΠΕΦΕΥΓΕ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΟΝ ΠΑΝΤΑ ΟΛΙΣΘΗΡΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΗΣ. ΠΡΟΤΙΜΗΣΕ ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΓΙΑ ΑΔΙΚΗΜΑ ΓΝΩΜΗΣ, ΜΕ ΤΗ (ΒΑΣΙΜΗ) ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΟΤΙ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΝΑ ΤΥΧΕΙ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ «ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ». ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ. ΗΔΗ Ο ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ, ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ, ΕΙΧΕ ΓΛΙΤΩΣΕΙ ΑΠΟ ΣΙΓΟΥΡΗ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΧΕ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΕΙ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΥΠΟ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΠΕΡΙ «ΑΘΕΪΑΣ». ΑΛΛΑ ΑΝΑΛΟΓΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΕΜΜΕΣΑ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΙΧΑΝ ΣΤΟΧΟ ΕΝΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟ, ΤΗΝ ΑΣΠΑΣΙΑ. ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΕΔΙΟ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΑΙΣΘΑΝΟΤΑΝ ΑΝΕΤΑ ΚΑΙ ΟΝΤΩΣ ΑΙΣΘΑΝΘΗΚΕ ΑΝΕΤΑ ΤΟ 399 π.Χ. ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ. ΤΟ ΠΑΡΗΓΟΡΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΟΛΤΑΙΡΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙ, ΑΡΚΕΤΑ ΣΧΗΜΑΤΙΚΑ, ΣΤΟ 7ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΕΙΑΣ ΠΕΡΙ ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΕΙΑΣ: «ΞΕΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΕΛΑΒΕ 220 ΘΕΤΙΚΕΣ ΨΗΦΟΥΣ. ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΠΕΝΤΑΚΟΣΙΩΝ ΑΡΙΘΜΟΥΣΕ ΛΟΙΠΟΝ 220 ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ».



Ο ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ ΓΛΙΤΩΣΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ ΟΧΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΝ ΕΙΧΕ ΚΟΥΡΑΣΕΙ Η ΖΩΗ, ΟΠΩΣ ΑΝΟΗΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ Ο ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ ΣΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟΛΟΓΙΑ. Ο ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΟΜΕΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΣΥΜΒΟΛΟ, Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΓΙΝΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΧΑΡΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΝΑ ΥΠΟΣΤΕΙ ΜΕΧΡΙΣ ΕΣΧΑΤΩΝ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΣ ΤΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΤΟΝ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΑΝ. ΠΟΛΛΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΒΡΕΘΗΚΕ ΚΑΙ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΠΕΙΛΗ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕ ΝΑ ΠΡΑΞΕΙ ΟΠΩΣ Ο ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ ΜΑΛΛΟΝ ΠΑΡΑ ΟΠΩΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ, «ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ» ΟΠΩΣ ΕΙΠΕ «ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΑΠΡΑΞΟΥΝ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΑΠΕΝΑΤΙ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ». ΑΦΟΥ ΛΟΙΠΟΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΝ ΕΤΣΙ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ, Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, ΠΟΥ ΠΑΝΩ ΑΠ΄ ΟΛΑ ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΜΕΤΟΙΚΟΣ, ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΘΕΣΗ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ ΕΞΙΛΑΣΤΗΡΙΟ ΘΥΜΑ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟ ΠΟΥ ΑΝΘΟΥΣΕ (ΚΑΙ ΕΝΙΟΤΕ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΣΕ) ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΠΟΥ Ο ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ ΕΙΧΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ, ΔΙΑ ΣΤΟΜΑΤΟΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΦΗΜΟ ΕΠΙΤΑΦΙΟ, «ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ».



...ΑΝ 280 ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΝΟΡΚΟΥΣ ΤΑΧΘΗΚΑΝ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗΣ, ΑΛΛΟΙ 220 ΗΤΑΝ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΘΩΩΣΗΣ: ΟΙ 220 «ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ» ΤΟΥ ΒΟΛΤΑΙΡΟΥ. Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΑΠΟΔΙΔΕΙ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ, ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΕΚΦΩΝΗΣΕ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ ΠΕΡΙ ΕΝΟΧΗΣ ΣΤΟΧΕΥΟΝΤΑΣ ΠΛΕΟΝ ΣΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΟΙΝΗΣ, ΚΑΝΕΙ ΝΥΞΗ, ΠΑΡΑΜΕΝΟΝΤΑΣ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΕΙΡΩΝΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΠΟΥ ΝΙΩΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΨΗΦΩΝ ΟΣΟΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΑΝ. ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΟΣΟ ΠΟΛΛΕΣ ΨΗΦΟΥΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ: Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΔΕΝ ΕΦΤΑΣΕ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΑ, «ΜΑΛΛΟΝ» ΛΕΕΙ «ΑΠΟΡΩ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΨΗΦΩΝ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ. ΓΙΑΤΙ ΑΛΗΘΙΝΑ ΔΕΝ ΦΑΝΤΑΖΟΜΟΥΝ ΟΤΙ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΟΣΟ ΜΙΚΡΗ, ΤΗ ΦΑΝΤΑΖΟΜΟΥΝ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ. ΚΑΘΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ, ΛΟΙΠΟΝ, ΑΝ ΜΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΡΙΑ ΨΗΦΟΙ ΜΟΝΑΧΑ ΕΙΧΑΝ ΠΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ, ΘΑ ΑΘΩΩΝΟΜΟΥΝ ΤΟ ΔΙΧΩΣ ΑΛΛΟ». ΣΑΝ ΝΑ ΛΕΜΕ, ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ (ΠΟΥ ΣΥΝΗΘΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΗ ΟΡΘΟΤΗΤΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΚΑ) ΕΚΦΡΑΣΤΗΚΕ ΤΟΣΟ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΘΕΣΗΣ, ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΝ;” 



ΛΟΥΤΣΙΑΝΟ ΚΑΝΦΟΡΑ – «ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΡΗΤΟΡΕΙΑΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.